ستاد برگزاری نهمین جشنواره ملی مستند و فیلم کوتاه رضوی یزد با استاندار دیدار کردند.

گروه خبر: نشست خبری استاندار با ستاد برگزاری نهمین جشنواره ملی مستند و فیلم کوتاه رضوی یزد با هدف جلب همکاری این نهاد با ستاد برگزاری جشنواره، صبح روزچهارشنبه15 مرداد در محل استانداری یزد برگزار شد.

استاندار در این جلسه با بیان اینکه برنامه هایی نظیر این جشنواره علاوه بر ایجاد انگیزه برای مخاطب و کسانی که در این زمینه استعداد دارند فضای فرهنگی مطلوبی را در جامعه ایجاد می کند گفت: خوشبختانه این جشنواره از دامنه وسیعی برخوردار است و برگزاری آن مزایای بسیاری را به دنبال دارد که اگر بهره درستی از آن برده شود در اصلاح بسیاری از امور جامعه تاثیرگذار است.

به گفته سید محمد میرمحمدی، خوشبختانه اضافه شدن سبک زندگی به بخش های این جشنواره در شناساندن ویژگی های شخصیتی، گفتاری و روابط اجتماعی آن حضرت با اعضای خانواده و روابط اجتماعی ایشان نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری را ایفا می کند.

وی افزود: کسانی که بتوانند بهترین صورت را از این ویژگی ها ارائه دهند مورد تجلیل قرار می گیرند.

میرمحمدی با بیان اینکه بیشترین فعالیت ها باید در حوزه فرهنگ دنبال شود اظهار داشت: از هنرمندان و دست اندرکاران این حوزه درخواست می کنم با شناخت سلایق و طرح موضوعات و پیشنهادات، از مسئولین بخواهند برای انجام آنها تدبیری بیندیشند.

استاندار یزد معتقد است: استان یزد پتانسیل بسیار بالایی برای رشد فرهنگ دارد پس چه بهتر که با مشارکت علاقمندان در این شهر تشکل های هنری شکل گیرد.

میرمحمدی ادامه داد: اگر این تشکل ها جا بیافتد و بازار خود را پیدا کند به طور قطع بعد از مدتی خود گردان خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به عدم ثبات بودجه های دولتی برای برگزاری چنین جشنواره هایی گفت: متاسفانه میزان بودجه های اختصاص یافته به جشنواره ها هر سال تغییر می کند به همین دلیل این برنامه ها باید با مشارکت بخش خصوصی و دولتی برگزار شود.

محمدرضا دهبیدی پور سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد نیز با بیان اینکه یکی از مطلوب ترین برنامه های اداره ارشاد یزد، جشنواره رضوی بوده است اظهار داشت: سال گذشته 205 اثر در سه بخش داستانی، مستند بلند و مستند کوتاه به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که در نهمین دوره با اضافه شدن بخش های سبک زندگی رضوی و احادیث تعداد آثار به 308 فیلم رسیده است.

به گفته محمد رضا دهبیدی پور، در این دوره استان تهران با 59 فیلم، یزد با 56 فیلم و استان خراسان با 48 فیلم به ترتیب صدرنشین نهمین دوره جشنواره از نظر تعداد آثار ارسالی بودند.

دبیر اجرایی این جشنواره نیز در این نشست با تشکر از استاندار یزد به دلیل بهره مندی از نگاه فرهنگی گفت: این جشنواره 7 سال در استان تهران برگزار می شد و این استان اجازه انتقال آن را به شهرستان ها نمی داد اما خوشبختانه با تلاش مدیر کل سایق اداره ارشاد یزد، موفق به برگزاری این جشنواره در یزد شدیم پس چه بهتر که از فرصت پیش آمده کمال بهره را ببریم زیرا منافع آن تنها برای استان است.

محمد رضا حاجی غلامی برگزاری این جشنواره را در یزد فرصتی دانست برای ایجاد شور و نشاط در میان مردم و ادامه داد: در زمان برگزاری تمام مردم شهر باید درگیر جشنواره شوند و شهر را برای میزبانی از امام رضا (ع) آماده کنند.

وی افزود: اکثر رشته های هنری تعداد کمی از افراد جامعه را تحت پوشش قرار می دهد اما فیلم می تواند تمام اقشار را با خود همراه سازد.

حاجی غلامی همچنین برگزاری جشنواره فیلم را فرصتی برای ایجاد اشتغال عنوان و تصریح کرد: اگر برنامه ریزی درست انجام شود تمام هزینه های صرف شده برای جشنواره باز می گردد.

به گفته دبیر اجرایی جشنواره، اضافه شدن بخش سبک زندگی در این دوره دست فیلمسازان را بسیار باز کرد و موجب شد جشنواره به یکی از بهترین جشنواره های ایران تبدیل شود.

حاجی غلامی با بیان اینکه آسیب شناسی ها نشان می دهد در حال حاضر مشکل اصلی کمبود بودجه برای تولید است و اینکه بودجه ثابتی برای برگزاری جشنواره وجود ندارد اذعان داشت: این نوید را می دهم که اگر با همکاری نهاد ها امسال این جشنواره به شکل مطلوب برگزار شود سال آینده آن را در سطح بین المللی اجرا کنیم.

در این جلسه همچنین مشاور فرهنگی استانداری با بیان اینکه هنر شیوه ای ماندگار و رسا از بیان است گفت: توجه به هنر از ضروریات است در این راه اولین گام، شناسایی و سامان دهی هنرمندان است.

محمدی پیشنهاد داد: ای کاش نشان هنری دار العباده ساخته و به هنرمندان و تشکل های هنری اهدا شود.

وی معتقد است: برای مقابله با تهاجم فرهنگی تنها راه این است که دست به دامن هنر شویم زیرا امروز هنر مقاومت تاکتیک ماست.

محمدی با بیان اینکه برگزاری جشنواره خوشنویسی رضوی که تا سال 92 در یزد برگزار می شد رونق بسیاری به شهر داده بود گفت: امیدوارم جشنواره فیلم نیز بتواند در رشد و توسعه فرهنگ شیعه و فرهنگ واقعی اسلامی گام های موثری بردارد.

در این جلسه هادی ورشویی معاون هنری اداره کل فرهنگ و هنر ارشاد اسلامی یزد، احمدذاکری رئیس روابط عمومی اداره ارشاد، حسن شریف بیگی مسئول امور سینمایی اداره ارشاد و چند تن دیگر هم حضور داشتند.

گفتنی است نهمین جشنواره ملی مستند و فیلم کوتاه رضوی یزد از سری جشنواره های دوازدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) 10 تا 13 شهریور در یزد برگزار میشود.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا